Strona główna » Urząd » Struktura Urzędu » Urząd Stanu Cywilnego
Urząd Stanu Cywilnego
Dane kontaktowe
Kierownik Tomasz Żebro
ul. Katowicka 53
Tel. 32 3491-955
usc@swietochlowice.pl
REJESTRACJA ZGONÓW – tel. 32 3491 951
REJESTRACJA URODZEŃ – tel. 32 3491 952
WYDAWANIE ODPISÓW – tel. 32 3491 953 / 955
Załatw sprawę - informacje, wnioski
Zakres spraw
Do podstawowego zakresu działania Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego, zmiany imion i nazwisk, w tym w szczególności:
- Rejestracja urodzeń, małżeństw i zgonów w aktach stanu cywilnego oraz uzupełnianie danych i sprostowania błędów w aktach stanu cywilnego.
- Przyjmowanie w formie uroczystej, oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński.
- Występowanie o nadanie numeru PESEL w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia dla osób urodzonych w Świętochłowicach.
- Wprowadzanie do rejestru PESEL zameldowania dziecka w związku ze sporządzeniem aktu urodzenia.
- Występowanie o zmianę numeru PESEL w przypadku zmian w aktach stanu cywilnego.
- Przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka.
- Przyjmowanie oświadczeń o nadaniu nazwiska męża matki dziecku, którego ojciec jest nieznany lub nazwisko ojca zostało nadane na podstawie sądowego ustalenia ojcostwa.
- Przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa.
- Sporządzanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa dla potrzeb związanych z zamiarem zawarcia małżeństwa konkordatowego.
- Wydawanie decyzji zezwalających na zawarcie związku małżeńskiego przed terminem miesięcznego wyczekiwania.
- Przyjmowanie oświadczeń od osób rozwiedzionych o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa.
- Wprowadzanie do rejestru PESEL danych o wymeldowaniu w związku ze zgonem osób posiadających numer PESEL.
- Transkrypcja aktów urodzeń, małżeństw i zgonów, gdy fakt ten został zarejestrowany w księgach stanu cywilnego za granicą.
- Odtwarzanie treści aktów stanu cywilnego.
- Uzupełnianie treści aktów stanu cywilnego nie zawierających wszystkich danych.
- Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństw za granicą.
- Dokonywanie wzmianek i przypisków w aktach stanu cywilnego na podstawie orzeczeń i postanowień sądowych krajowych i zagranicznych oraz innych instytucji.
- Aktualizacja, na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, w rejestrze PESEL danych odnośnie stanu cywilnego, zawartego małżeństwa lub zgonu osoby posiadającej numer PESEL dla której nie sporządzono polskiego aktu stanu cywilnego.
- Wydawanie odpisów oraz zaświadczeń z akt stanu cywilnego.
- Prowadzenie postępowań w sprawach zmiany imion i nazwisk.
- Współpraca z polskimi placówkami dyplomatycznymi i konsularnymi za granicą oraz placówkami dyplomatycznymi państw obcych w Polsce w zakresie rejestracji stanu cywilnego.
- Przechowywanie, zabezpieczenie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego, w tym prowadzenie archiwum akt Urzędu Stanu Cywilnego.
- Organizowanie uroczystości okolicznościowych związanych ze szczególnymi wydarzeniami wynikającymi z uregulowań prawa o aktach stanu cywilnego.
Struktura Urzędu
- Wydział Architektury i Gospodarki Przestrzennej
- Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego
- Wydział Ekologii i Gospodarki Odpadami
- Wydział Finansowy
- Wydział Geodezji i Kartografii
- Wydział Informatyki
- Wydział Infrastruktury Drogowej
- Wydział Inwestycji i Zamówień Publicznych
- Wydział Komunikacji
- Wydział Mienia Komunalnego
- Wydział Organizacyjny
- Wydział Rozwoju i Polityki Społecznej
- Wydział Spraw Obywatelskich
- Kancelaria Rady Miejskiej
- Zespół Radców Prawnych
- Biuro Audytu i Kontroli Wewnętrznej
- Biuro ds. Mieszkaniowego Zasobu Gminy
- Kancelaria Prezydenta Miasta
- Straż Miejska
- Urząd Stanu Cywilnego